O dôležitosti opätovného hodnotenia hier a aktivít počul už každý vodca či radca nespočetne veľakrát,a predsa je stále celkom neobvyklé a náročné (správne) aplikovať reflexiu do programu. Pokiaľ vďaka hodnoteniu budeme poznať chyby,ktoré robíme, máme možnosť uvedomiť si ich, vylepšiť nedostatky a posunúť sa ďalej. Bez spätnej reakcie zostane každá družinovka či výprava rovnaká a nikdy sa nedozvieme, čo sa členom páči alebo nie.

01

Čo treba hodnotiť? Nemusíš sa pozerať na každú použitú aktivitu, stačí “vypichnúť” tie, ktoré chceš do budúcna použiť a tentokrát lepšie – nové hry, časovo a organizačne náročné aktivity, a hry, pri ktorých došlo k nejakému problému.Záverečné hodnotenie družinovky alebo výpravy sa môže stať pravidelným rituálom. Dôležité je nezabudnúť, že na názor sa treba opýtať aj organizátorov, nielen zúčastnených.

 

Správne podmienky pre správne hodnotenie

Kvalitné a hlavne prínosné hodnotenie nie je na počkanie ani “vždy a všade”. Platí zopár jednoduchých podmienok, ktoré je dobré zobrať do úvahy :

Načasovanie – Väčšinou je najlepšie vrhnúť sa na spätnú väzbu čo najskôr po aktivite, pretože hráči majú v sebe čerstvé prežitky a v pamäti najviac detailov. Pri psychicky alebo fyzicky náročných aktivitách je lepšie počkať deň alebo dva, kým sa účastník cez to « dostane ».

Dĺžka – Čím dlhšie, tým skôr sa hráči budú snažiť mať všetky otázky čo najrýchlejšie za sebou. Aby sme dosiahli neskreslené výsledky, treba zvoliť dĺžku primeranú aktivite, ktorej hodnotenie robíme.

Prostredie – Tiché a priateľské miesto podporí úprimné odpovede. Divili by ste sa, ako na prostredí záleží.

Počet ľudí – Každý by mal dostať priestor na vyjadrenie sa. Pokiaľ je počet účastníkov príliš veľký, bude efektívnejšie rozdeliť sa na menšie skupinky.

FEEDBACK-SEM-MEDO-E-SEM-CULPA1

Pár užitočných rád do boja

  •  To že otázky na spätnú väzbu budeš mať dopredu pripravené, berieme ako samozrejmosť. Vyhýbaj sa všeobecným typu “Tak čo, ako sa vám to páčilo?”
  • Môžeš na začiatku zhrnúť o čom hra bola, ale vyvaruj sa vlastnej kritike alebo pozitívnemu komentáru. Mohlo by to ovplyvniť objektívnosť názorov.
  • Treba dať pozor, aby sa hráči neovplyvňovali aj navzájom. Napríklad pri hodnotení cez pantomímu zaviažeme všetkým oči.
  • Čo so spätnou väzbou? Môžeš si ju uchovávať vo forme tabuliek s kolónkami pre známkovanie funkcií aktivity (napríklad zábavné, výchovné, náučné,…), na hodnotenie vedúcich a na komentáre k naplneniu cieľov. Môžeš si nechať pár voľných riadkov pod pravidlami hry. Môžeš si začať zapisovať úspešné hry, ale nezabúdaj aj tak skúšať stále niečo nové. Možností je veľa.
  • Pred robením ďalšej výpravy alebo družinovky myslí na to, čo ti povedali ostatní. Nové hodnotenie si porovnaj s predošlými a uvidíš, kam si sa posunul.

 

12 aktivít pre spätnú väzbu

Bolo by dosť nepraktické a neestetické ich prepisovať, tak sme ich nechali v pôvodnom časopisovom formáte. Dokonca sú aj s označením, pre akú vekovú kategóriu!

 

Untitled   ROZKLIKNÚŤ

 

 

 

Posledne slová – cieľom hodnotenia je poučenie sa (nie archivácia). Zúčastniť sa akcie, ktorú niekto organizuje je tiež spätnou väzbou. A najbližšie po dobre vydarenej družinovke treba pochváliť radcu a členov, ktorí pomohli 🙂 .

 

 

*Informácie boli prevzaté z českého skautského časopisu Roverský kmeň

obrázok 1, obrázok 2